Turystyczne rynki zagraniczne – wybrane kraje, analiza i trendy

Browse By

ANALIZA RYNKÓW ZAGRANICZNYCH  – TRENDY, KOMERCJALIZACJA

Według danych UNWTO międzynarodowy ruch turystyczny ciągle wzrasta. Wzrost nastąpił we wszystkich regionach świata z wyjątkiem Bliskiego Wschodu. Ogólnie mówiąc, turystyka nie wydaje się poważniej zagrożona niestabilnością światowej gospodarki.

I. ANALIZA RYNKÓW

1. AUSTRIA

a) Trendy:

  • Austriacy bardzo chętnie podróżują, a wydatki na urlop są ostatnią pozycją skreślaną w domowych budżetach.

  • Największą popularnością wśród Austriaków cieszą się urlopy krajowe.

  • Wiodącym kierunkiem letnich wyjazdów urlopowych są Włochy, a w dalszej kolejności Chorwacja, Niemcy, Hiszpania i Grecja.

  • Średnia długość pobytu wynosi 6,1 noclegów.

  • Średnie wydatki wynoszą 641 euro.

  • Głównym motywem letnich wyjazdów jest wypoczynek, plażowanie i kąpiele, wypoczynek aktywny, kultura i turystyka miejska.

  • Preferują zakwaterowanie w hotelach i prywatnie u znajomych i rodziny.

  • Większość podróżuje własnym samochodem lub samolotem.

  • Polska nie jest jeszcze wymieniana, jako cel letnich wyjazdów urlopowych. Naszą siłą pozostaje turystyka miejska i kulturowa, ale największą ilość przyjeżdżających odnotowujemy w grupie biznesowej.

b) Podróż do Polski

Na podstawie tych danych możemy zauważyć, że największą grupą wyjeżdżających do Polski Austriaków stanowią reprezentanci biznesu. Obecność austriackiego kapitału finansowego czy działalność firm budowlanych czyni nasz kraj interesującym rynkiem pracy dla wielu młodych Austriaków. Poszukują oni ciekawych miejsc pracy w branży hotelarskiej, komputerowej, finansowej, a przez to stanowią najliczniejszą grupę podróżującą transportem lotniczym do dużych miast. Ta tendencja ma wpływ na wysokie ceny biletów lotniczych w połączeniach pomiędzy Austrią i Polską.

Największym powodzeniem wśród turystów z Austrii cieszą się oferty turystyki miejskiej i kulturowej. W tej grupie przeważają zorganizowane wyjazdy autokarowe. Typowe zakwaterowanie w hotelach 3 lub 4 gwiazdkowych. Główny cel stanowią wyjazdy do Krakowa łączone z pobytem

w Częstochowie, Wrocławia, Torunia i Gdańska. W wyjazdach autokarowych rozróżnić można dwa typy. Krótkie 3 lub 4 dniowe i wyjazdy objazdowe trwające od 9 do 11 dni. Ważnym, stale rozwijającym się segmentem na rynku austriackim jest turystyka pielgrzymkowa. Co roku odnotowujemy kolejny wzrost tych wyjazdów. Najpopularniejsze są wyjazdy do Krakowa i Częstochowy oraz trasy śladami Jana Pawła II. Cel pielgrzymek to również kościoły ze szlaku cysterskiego na Dolnym Śląsku czy sanktuarium w Licheniu. Najliczniejszą grupę wyjeżdżających stanowią wierni z Burgenlandu i Górnej Austrii, gdzie w parafiach dominują księża z Polski. Rosnące znaczenie dla rozwoju wymiany turystycznej mają wyjazdy dzieci i młodzieży ze szkół. Celem takich wyjazdów jest poznawanie historii krajów sąsiedzkich i wyjazdy na obozy sportowe. Wiodącą rolę odgrywają tu nauczyciele ze szkół z Wiednia i Dolnej Austrii, którzy już od kilku lat umieścili wyjazdy do Polski w swoich programach nauczania. Kolejną, sporą grupę klientów biura stanowią turyści indywidualni podróżujący do Polski koleją lub własnym samochodem. Ta grupa preferuje zakwaterowanie w 3 gwiazdkowych hotelach miejskich. W grupie turystów wyjeżdżających do Polski w celu spędzenia urlopu typowym jest zakwaterowanie niższej kategorii hotelowej, kwaterach prywatnych lub na kempingach przystosowanych do przyjmowania kamperów. Taki typ spędzania urlopu w Polsce od kilku lat oferuje biuro Novasol. Na rynku austriackim sprzedaje się dużo ofert wyjazdów do krajów bałtyckich, w których znajdujemy również tranzytowe pobyty w miastach takich jak Gdańsk, Toruń, Poznań czy Wrocław. Są to zazwyczaj łączone pakiety samolot / autokar oraz wycieczki statkami po Bałtyku ze zwiedzaniem portów w Gdyni i Szczecinie.

Turyści z rynku austriackiego mimo niedużej odległości mają spore problemy z dotarciem do naszych atrakcji turystycznych. Brak jest tanich połączeń lotniczych, podróż koleją trwa relatywnie długo, a remonty i budowa infrastruktury drogowej dodatkowo hamuje rozwój wyjazdów indywidualnych.

2) BELGIA

a) Trendy:

  • Belgia, pomimo swojej niewielkiej populacji plasuje się w czołówce krajów europejskich o dużej liczbie wyjazdów turystycznych. Od lat roczna liczba wyjazdów oscyluje wokół 7-9 milionów rocznie w przypadku wyjazdów dłuższych niż 4 dni i 3-4 milionów wyjazdów krótkich (do trzech nocy).

  • Pomimo kryzysu, wyjazdy dłuższe są nadal bardzo popularne a ich liczba. W sytuacji Polski, która ma niewiele bezpośrednich połączeń lotniczych z Belgią (Warszawa, Wrocław, Kraków) jest to dobra informacja – istnieje szansa na zwiększenie liczby przyjazdów z Belgii do Polski na wyjazdy dłuższe, gdzie środkiem transportu byłby popularny wśród Belgów samochód.

  • Belgowie wyjeżdżają dużo i chętnie, szczególnie w celu wypoczynkowym; wyjazdy biznesowe stanowią niewielką część podróży.

  • Belgowie najchętniej podróżują w obrębie Unii Europejskiej. Wyjazdy dłuższe niż 4 noce do krajów unijnych to prawie 8 milionów wszystkich podróży. Dalsze wyjazdy realizowane są przede wszystkim do Afryki, co w rzeczywistości nie oznacza całego kontynentu a głównie Afrykę Północną i bardzo popularne, nie tylko ze względu na cenę ale także na język francuski kraje Maghrebu – Tunezję, Maroko oraz niedrogi i słoneczny Egipt. Z podobnych powodów popularna jest także Azja, gdzie leży Turcja. Pozostałe, najczęściej odwiedzane kraje azjatyckie to Tajlandia i Indonezja.

  • Wśród krajów Unii Europejskiej odwiedzanych przez Belgów od lat najpopularniejsze są kraje sąsiednie.

  • Od lat królową belgijskich destynacji wakacyjnych jest Francja. Wynika to przede wszystkim z powszechnie znanego w Belgii języka francuskiego, dzięki któremu komunikacja jest bezproblemowa.

  • Podobnie jak w większości krajów, wakacje krótkie odbywają się głównie wewnątrz kraju. Przedłużone weekendy w Belgii to prawie połowa wszystkich wyjazdów, pozostałe podróże realizowane są w obrębie krajów sąsiednich, wśród których króluje oczywiście Francja z Paryżem a także okolice Lille, Normandia i Bretania.

  • Belgowie preferują wyjazdy indywidualne, realizowane w dużej mierze do państw ościennych lub w obrębie Unii Europejskiej. Stąd też przeważająca liczba wyjazdów samochodem prywatnym. Drugim, najpopularniejszym środkiem transportu jest samolot jednakże liczba wylotów w celach wakacyjnych spada. W związku z niedużą liczbą wyjazdów zorganizowanych, podróże autokarem od kilku lat obserwuje się trend podróży ekologicznych a co za tym idzie – wzrost podróży pociągiem, także za granicę.

  • Wg analiz Ministerstwa Gospodarki Belgowie podczas wakacji korzystają ze zróżnicowanej bazy noclegowej. Są to zarówno hotele, jak i uzdrowiska czy domki letniskowe. Dużą grupę stanowią B&B, agroturystyka i kempingi, co jest pozytywną wiadomością dla Polski pragnącej rozszerzyć promocję o turystykę aktywną, przyrodę i SPA.

  • Najliczniejsza grupa społeczna wyjeżdżająca często na wakacje to osoby powyżej 45 roku życia. Szczególnie klienci zainteresowani Polską należą właśnie do tej grupy wiekowej.

b) Wyjazdy do Polski:

Polska plasuje się na dobrej pozycji w porównaniu do swoich konkurentów. Wyprzedza nas jedynie Republika Czeska. Najsilniejszą destynacją wśród krajów Europy Centralnej pod względem wyjazdów krótkich jest Budapeszt, na drugim miejscu znajduje się Polska na równi z Pragą, za nimi natomiast znajduje się Słowacja z Bratysławą. Widoczny jest słabszy wizerunek polskich miast w porównaniu z Pragą i Budapesztem – w przypadku Polski na sumę krótkich wyjazdów składają się trzy miasta posiadające bezpośrednie połączenie lotnicze z Belgii – Warszawa, Kraków, Wrocław, podczas gdy w przypadku Węgier i Czech całkowita liczna wylotów do tych krajów realizowana jest do jednego miasta – Pragi lub Budapesztu.

Coraz częstsza rezerwacja wyjazdów indywidualnie, za pomocą internetu. Zaledwie 1/4 wyjazdów zorganizowana została za pośrednictwem biura podróży. Większość wyjazdów zorganizowana została indywidualnie. Popularność wyjazdów indywidualnych potwierdza się przy organizacji wyjazdów do Polski. Widać, że ta tendencja jest silna – pomimo, że Polska nadal wzbudza pewne lęki (strach przed trudnościami komunikacji w językach obcych, niewiedza na temat funkcjonowania usług w kraju – stacji benzynowych, możliwości płacenia kartą itp.) na wyjazd za pośrednictwem biura podróży decyduje się zaledwie 16 % Belgów.

Wybór środka transportu przy wyjazdach do Polski, najpopularniejszym środkiem transportu jest samochód. Podróże samolotem to 15 % wszystkich wyjazdów. Wyjazdy grupowe i zorganizowane stanowią 1/4 wszystkich wakacji, z czego z autokaru korzysta tylko 1/6, oznacza to, że część wyjazdów określanych przez badanych jako zorganizowane polega na rezerwacji wyłącznie noclegu a nie obejmuje transportu.

Na 26 destynacji obsługiwanych przez lotnisko w Brukseli Polska zajmuje 17 pozycję i wyprzedza Węgry, Chorwację czy Słowenię. Przed nami są Czechy ale wynika to nie tylko z faktu, że wyjazdy do Czech są popularniejsze ale także z tego, że Czechy nie są obsługiwane przez żadnego taniego przewoźnika.

Decydując się na wakacje w Polsce Belgowie w większym stopniu niż w przypadku wyjazdów do krajów Europy Zachodniej decydują się na noclegi w hotelu. Wynika to na pewno z silniejszego wizerunku miast w porównaniu do polskich regionów oraz z niewielkiej liczby systemów rezerwacyjnych na zakwaterowanie inne niż hotel dostępnych w językach obcych. Jednakże liczba nocy na kempingach i w obiektach agroturystycznych też jest duża – w sumie wynosi 18 %.

Mocne strony Polski:

  • Bogate dziedzictwo i długa historia imponująca Belgom, których ojczyzna liczy niecałe 200 lat.

  • Przyroda – wartościowa dla mieszkańców bardzo zurbanizowanej Belgii

  • Dobra i obfita kuchnia, charakterystyczne produkty regionalne – Belgowie są smakoszami i gastronomia stanowi ważny element podróży.

  • Bogata oferta turystyki aktywnej docenianej przez aktywnych sportowo Belgów (ulubiona forma aktywnego wypoczynku to rowery i spacery).

  • Oferta SPA i uzdrowisk cenionych przez lubiących wygodę Walonów i dbających o zdrowie Flamandów.

  • Różnorodna oferta noclegowa – duży wybór miejsc noclegowych w terenach nie zurbanizowanych – kempingi, domki do wynajęcia, agroturystyka.

  • Bliskość destynacji

  • Duża rozpoznawalność ikon światowych – Wałęsa, Chopin, Jan Paweł II.

Słabe strony Polski:

  • Brak silnego wizerunku polskich miast. Jedyne dobrze rozpoznawalne miasto to Kraków.

  • Brak silnego wizerunku Polski jako destynacji turystyki aktywnej i przyrodniczej.

  • Nieznajomość polskiej kuchni kojarzonej z jedzeniem ciężkim i niewyrafinowanym. Silne przekonanie o wysokim spożyciu wódki.

  • Niewystarczająca liczba dobrze oznakowanych, bezpiecznych szlaków pieszych i rowerowych (informacje zbiorcze, w j. obcych), brak kompleksowej informacji o ofercie po angielsku.

  • Zupełny brak postrzegania Polski jako destynacji SPA.

  • Brak kompleksowych systemów rezerwacyjnych, stron internetowych w języku angielskim, katalogów.

  • Zbyt mała wiedza o Polsce, wiele stereotypów powodujących, że Polska postrzegana jest jako kraj daleki, zimny i szary.

  • Skojarzenie Polski z symbolami polityczno-historycznymi przywodzi na myśl ciężkie czasy, a nie kraj beztroskiej turystyki.

  • Obecność Polski w UE wpływająca na poprawę Liczna Polonia pracująca, która postrzegana jest bardzo pozytywnie ale ugruntowująca wizerunku Polaków przekonanie, że Polska to kraj biedny i zacofany.

  • Egzotyka destynacji związany z dawną przynależnością do krajów komunistycznych

  • Zbyt silne skojarzenia ze zniszczeniami II wojny światowej i biedą komunizmu w starszym pokoleniu.

c) Unia Europejska

Belgia to mały kraj. Jego 11-milionowa populacja nie wystarcza aby zrobić z niej wiodący rynek dla polskiej turystyki. Jednak sens działań promocyjnych prowadzonych w Belgii a właściwie w jej stolicy ma zupełnie inną rolę niż tylko zwiększenie liczby wyjazdów. Bruksela jest zlepkiem najzamożniejszej części społeczeństwa belgijskiego i stosunkowo bogatych, dobrze wykształconych, dysponujących dużą ilością wolnego czasu przedstawicieli wszystkich krajów europejskich. Jest to z jednej strony grupa potencjalnych turystów, z drugiej – opiniotwórcza społeczność, dzięki której można pośrednio promować Polskę w całej Europie. W Brukseli mieszka 80 000 Europejczyków z 27 krajów związanych z instytucjami europejskimi. Wraz z rodzinami, liczba ta wzrasta do 250 000. Powiększyć ją trzeba o kilka tysięcy pracowników NATO i kilka tysięcy dyplomatów (każdy kraj ma w Brukseli trzech ambasadorów, kilku radców, ministrów itd). Do tego doliczyć należy osoby zatrudnione w 2 000 organizacji międzynarodowych, 300 przedstawicielstwach regionalnych i 1 900 firmach międzynarodowych. Bruksela jest europejskim centrum świata, który z zewnątrz nie zawsze jest doceniany, ale który z perspektywy jego mieszkańca tętni życiem. W okresach szczytów europejskich, obrad i komisji do Brukseli zjeżdżają przedstawiciele najwyższych szczebli polityki i biznesu. To nagromadzenie ważnych osób i wydarzeń oraz ogromna różnorodność kulturowa powodują, że Bruksela jest znakomitym miejscem do promocji wizualnej kraju (outdoor, telewizja niderlandzka oglądana przez obcokrajowców ze względu na brak dubbingu).

3) HOLANDIA

a) Trendy:

  • 2/3 to wyjazdy długie (ponad 4 noce), a 6 na 10 wyjazdów wakacyjnych miało miejsce w okresie letnim.

  • Wyjazdy za granicę to ponad połowa wszystkich wyjazdów.

  • Holendrzy chętnie wyjeżdżają na długie wyjazdy zagraniczne (9 lub więcej dni), które stanowią połowę wszystkich wakacji. Długie pobyty za granicą spędzają najczęściej w krajach europejskich, znajdujących się w stosunkowo niedużej odległości od Holandii – Francji, Niemczech, Hiszpanii i Austrii. Na krótkie pobyty zagraniczne wybierano najczęściej kraje sąsiednie: Niemcy, Belgię, Francję i Wielką Brytanię.

  • Holendrzy mają opinię turystów stawiający ponad wszystko na wakacje,na kempingu. Jest to jednak opinia znacznie przesadzona. Z kempingów korzysta jedynie ok. 15 % turystów. Zamiłowanie do wakacji pod namiotem lub w kamperze słabnie wraz z wiekiem, młode osoby pytane o preferencje jeśli chodzi o nocleg bardzo rzadko wymieniają kemping, za to często hotel lub pensjonat.

Według statystyk holenderskich, 43% wyjeżdżających nocuje w hotelu lub pensjonacie, a 23% w domkach lub apartamentach. Badania podkreślają zmiany zachodzące w społeczeństwie holenderskim – pomimo ciągle dużego przywiązania do sportów i zdrowego, oszczędnego trybu życia w młodym pokoleniu obserwuje się znacznie większą potrzebę luksusu i wygody. Rośnie grupa społeczna, która ceni wakacje w miastach, z noclegiem w hotelach i wyżywieniem w restauracjach.

Holendrzy najczęściej podróżują samochodem (w statystyki wliczany jest także kamper), wyjazdy własnym autem to ponad 50 % wszystkich podróży. Wakacje, gdzie środkiem transportu jest samolot to ponad 1/3 wyjazdów.

b) Polska jako destynacja turystyczna dla Holendrów

Badania holenderskich instytutów nie podają liczb dotyczących wyjazdów do Polski. Z badań Instytutu Turystyki wiadomo jednak, że przyjazdy z Holandii od lat utrzymują się na bardzo wysokim poziomie, nie spadając zazwyczaj poniżej 370 tysięcy wakacji rocznie. Z tych samych badań wiadomo, że turyści holenderscy, pomimo przysłowiowej oszczędności wydają sporo – pomimo, że dzienna kwota wydatków może być niższa niż w przypadku Francuzów czy Anglików, fakt, że Holendrzy preferują długie wakacje, często przekraczające 10 dni, powoduje, że suma wydatków plasuje ich w czołówce narodów wydających w Polsce najwięcej.

Ważnym czynnikiem wzrostu liczby wyjazdów do Polski może też być zwiększenie w ostatnich latach liczby bezpośrednich połączeń z Polską obsługiwanych przez linie lotnicze z lotnisk w Eindhoven i Schiphol.

Mocne strony Polski

  • Różnorodna, dobrze zachowana przyroda, niespotykana w uprzemysłowionej, gęsto zaludnionej i zurbanizowanej Holandii.

  • Dziedzictwo kulturowe, długa historia, związki Holandii z Polską poprzez Hanzę, Żuławy.

  • Bogata oferta turystyki aktywnej: szlaki rowerowe i piesze.

  • Różnorodna oferta noclegowa – duży wybór miejsc noclegowych w terenach nie zurbanizowanych – campingi, domki do wynajęcia, agroturystyka.

  • Wzrastające zaufanie do Polski jako kraju europejskiego.

  • Bliskość destynacji – możliwość szybkiego dotarcia do Polski własnym transportem.

  • Przekonanie o taniości kraju, w związku z jego lokalizacją w Europie Wschodniej

Słabe strony Polski

  • Brak wizerunku Polski jako destynacji turstyki aktywnej i przyrodniczej.

  • Brak silnego wizerunku polskich miast, oprócz Krakowa.

  • Brak informacji o dobrze oznakowanych, bezpiecznych szlakach pieszych i rowerowych (informacje zbiorcze, po angielsku), przekonanie o bardzo zimnym klimacie utrudniającym uprawianie sportów.

  • Brak kompleksowych systemów rezerwacyjnych, stron internetowych w języku angielskim, katalogów itd.

  • Zbyt mała wiedza o Polsce, strach przed małą liczbą autostrad, przekonanie, że Polska leży zbyt daleko aby do niej dotrzeć autem.

  • Wysoka aktywność partii narodowych nastawionych negatywnie do wszystkich imigrantów, zła opinia o Polonii robotniczej.

  • Strach przed trudnościami komunikacji w języku obcym.

  • Egzotyzm destynacji związany z dawną przynależnością do krajów komunistycznych skojarzenia z okresem komunizmu i przeświadczenie, że Polska to kraj szary i smutny kraj

4) HISZPANIA i PORTUGALIA

a) Trendy:

  • Wspólne dla obydwu rynków tendencje w turystyce wyjazdowej mają swoje źródło w sytuacji gospodarczej, na co wskazuje nie tylko skurczenie się liczby biur podróży z powodu ogłoszenia upadłości i spadek zatrudnienia w tym sektorze. Wzrost bezrobocia lub/i obniżenie pensji z powodu

  • wzrostu podatków bądź czasowego obniżenia pensji w przypadku pracowników państwowych – potencjalnie stałych konsumentów rynku podróży, spowodowało planowanie podróży krótszych, mniej kosztownych, częstszy niż dotychczas wybór zakwaterowania u rodziny lub znajomych, a nie w hotelach lub, w skrajnych przypadkach, całkowitą rezygnację z podróży – zagranicznej i krajowej.

  • Spadła liczba wyjazdów nie tylko wakacyjnych, ale również biznesowych (w przeciwieństwie do wspomnianej już Portugalii) i studiów zagranicznych, a także częściej wybierano krótszy weekendowy odpoczynek.

  • Kolejnym dowodem na spadek aktywności hiszpańskich turystów jest mniejsza liczba podróży zrealizowanych samolotem, aczkolwiek ten wskaźnik dotyczy głównie podróży krajowych.

  • Zmieniły się natomiast znacząco motywy wyjazdów Hiszpanów, nadal w czołówce znajduje się kultura, gastronomia i odwiedziny rodziny lub znajomych, ale wzrosła chęć zakupów, spowodowane to może być u przeciętnego turysty chęcią zakupu towarów po niższej cenie niż w swoim kraju oraz poszukiwaniem wyjątkowego przedmiotu zakupu u osób zamożnych.

  • Struktura wyjazdów odzwierciedla zachodzące w społeczeństwie zmiany. Konsekwentnie i stopniowo rosną wyjazdy organizowane samodzielnie, tym bardziej, że emancypacja hiszpańskiego turysty w przedziale wiekowym do 55 lat daje wystarczającą swobodę językową przy znajomości realiów do podróżowania indywidualnie do krajów zbliżonych kulturowo czyli europejskich będących, jak wykazano przed chwilą, głównym kierunkiem wyjazdów.

5) FRANCJA

a) Trendy

  • Francuski rynek wyjazdów turystycznych okazał się dość stabilny i odporny na kryzysy. Francuzi chętnie korzystają z usług biur podróży i urlop zagraniczny, co jest ważną częścią ich planowanych wydatków.

  • We Francji istnieje dominacja turystyki indywidualnej.

  • Główne kierunki podróży zagranicznych Francuzów to kraje europejskie jak Hiszpania, Włochy, Belgia i Luksemburg, Niemcy, Wielka Brytania i Portugalia, Afryka Północna, w tym Tunezja i Maroko, Ameryka Północna w tym głównie Stany Zjednoczone i Kanada oraz terytoria zamorskie Francji: Gwadelupa, Martynika, Reunion, Tahiti, Polinezja. Najważniejszą destynacją dla Francuzów pozostaje niezmiennie jednak Francja.

  • Rocznie decyduje się na wakacje we własnym kraju ponad 830 tys. osób, mieszkających na stałe we Francji.

  • Spośród 63% ogółu Francuzów, którzy wyjechali na swoje wakacje niemal ¾ preferuje okres sierpnia jako datę swojego wypoczynku. W roku 2012.

  • Budżet rodzinny na wakacjach to średnio 2300 euro na rodzinę.

  • Długość pobytu przeciętnie wynosi 9 dni. Z czego nad morzem spędzają średnio 11,2 dni, w mieście 6 dni, w górach 9, a podczas turystyki aktywnej 9 również dni.

b) Wyjazdy do Polski

Francja znajduje się aktualnie na 6 miejscu, jeżeli chodzi o liczbę krajów, z których pochodzą odwiedzający Polskę. Przeciętny wydatek turysty francuskiego w Polsce wyniósł średnio 531 USD na osobę, co przy uśrednionym dziennym wydatku ok. 71 USD nie daje kwoty zbyt dużej, w porównaniu z innymi turystami.

Francuzi odwiedzają przede wszystkim największe miasta, posiadające bezpośrednie połączenie lotnicze z Francją. Polska stała się dla francuzów atrakcyjnym krajem, zarówno z powodu bliskiej odległości, a więc i niskich kosztów dotarcia, jak i również oferowanego produktu turystycznego, poziomu bezpieczeństwa pobytu oraz możliwości komunikacji bezpośredniej na miejscu, w kraju. Wysoki standard usług turystycznych, w tym hoteli, wreszcie oferta kulturalna, ciekawe trasy historyczne, które bardzo mocno ten pozytywny wizerunek Polski poprawiły.

6) JAPONIA

a) Trendy

  • Najpopularniejszą wśród Japończyków destynacją turystyczną są Chiny, porównywalną popularnością cieszy się Korea Płd.. W dalszej kolejności Stany Zjednoczone (bez Hawajów), Tajwan, Hong Kong, Hawaje, Tajlandia, Guam i Singapur. Spośród krajów europejskich najchętniej odwiedzane są Niemcy i Francja, do których przyjeżdża rocznie około 600 tys. turystów z Japonii.

  • W turystyce przyjazdowej do Japonii kluczową rolę odgrywają kraje azjatyckie, z których pochodzi ponad 70% ogółu turystów odwiedzających Japonię. Najliczniej przyjeżdżają do Japonii Koreańczycy, Tajwańczycy i Chińczycy z ChRL. Z krajów europejskich najwięcej przyjezdnych pochodzi z Wielkiej Brytanii i Francji:

  • Załamanie w japońskiej turystyce wyjazdowej nastąpiło w 2001 r. po wrześniowych atakach terrorystycznych w Stanach Zjednoczonych. Sytuacja uległa dalszemu pogorszeniu na skutek wojny w Iraku oraz wybuchu epidemii SARS w roku 2003, który zamknął się liczbą 13.296.000 wyjazdów. Był to de facto spadek do poziomu osiągniętego 10 lat wcześniej. Wzrost zaobserwowano dopiero w roku 2012.

  • Zaobserwowano duży wzrost liczby wyjazdów zagranicznych mężczyzn w przedziale wiekowym 45-54 lata, co tłumaczy się zwiększeniem zainteresowania japońskich przedsiębiorstw rynkami zagranicznymi.

  • Innym ważnym czynnikiem mającym wpływ na ożywienie turystyki wyjazdowej z Japonii jest wyraźny wzrost liczby wyjazdów wśród ludzi młodych, zwłaszcza kobiet w wieku 20-29 lat.

  • Najwięcej połączeń lotniczych do Europy dostępnych jest z lotniska Narita (ok. 60 km od Tokio), które pozostaje największym międzynarodowym portem lotniczym Japonii.

  • Z uwagi na położenie geograficzne Japonii, bardzo ważnym czynnikiem kształtującym sytuację w ruchu turystycznym z/do Japonii ma oferta linii lotniczych. W związku ze wzrostem popytu na podróżowanie, od kilku lat obserwuje się także wzmożoną aktywność tanich linii lotniczych.

  • Czynnikiem hamującym ruch turystyczny z/do Japonii są problemy natury politycznej.

b) Wyjazdy do Polski

Większość osób przychodzących do biur podróży w celu uzyskania informacji turystycznej, to osoby w wieku 25-44 lata. Ta sama grupa wiekowa dominuje w przypadku odwiedzin polskich stoisk informacyjnych, organizowanych przy okazji targów i innych imprez promocyjnych, stanowiąc 52% ogółu odwiedzających. W dalszej kolejności zainteresowanie Polską wykazuje grupa wiekowa 45-64 lata wyprzedzając ludzi starszych powyżej 65 lat. Najmniejsze zainteresowanie Polską odnotowano w grupie wiekowej 15-24 lata i poniżej 15 roku życia. Na uwagę zasługuje zdecydowana przewaga kobiet. Do podobnych wniosków prowadzi także analiza danych na temat osób korzystających ze stron serwisów społecznościowych. W przypadku Facebooka największe zainteresowanie Polską wykazuje grupa wiekowa 25-44 lata, a 60% naszych fanów stanowią kobiety.

Większość zapytań w biurach podróży pochodzi od osób indywidualnych, głównie z regionów Kanto i Kansai, w dalszej kolejności Chubu, Hokkaido, Tohoku, Kyushu, Shikoku, Okinawa i Chugoku.

Region Kanto obejmuje metropolię Tokio wraz z 6 okolicznymi prefekturami, generując aż 46% wszystkich wyjazdów zagranicznych. Turystyka wyjazdowa z Japonii od lat zdominowana jest przez 3 regiony: Kanto, Kansai i Chubu, na terenie których mieszczą się 3 największe miasta Japonii: Tokio, Osaka i Nagoja.

Dotychczas Japończyków w Polsce interesowały Mistrzostwa Europy w piłce nożnej EURO 2012, organizowane w Poznaniu puszczanie lampionów w ramach obchodów Nocy Kupały. Japończycy interesują się również podróżami polską koleją, możliwością noclegów w obiektach historycznych oraz robienim zakupów, zwłaszcza kupowaniem pamiątek z Polski. W tym drugim przypadku prym wiedzie porcelana z Bolesławca, która od kilku lat cieszy się w Japonii ogromną popularnością. Pozostałe zainteresowania koncentrują się wokół stałej tematyki związanej ze zwiedzaniem poszczególnych miast i obiektów turystycznych. Miejscami, o które japońscy konsumenci pytają najczęściej są: Oświęcim, Warszawa (często łączona z Żelazową Wolą i nieco rzadziej z Łowiczem), Kraków (często w połączeniu z Wieliczką, Zalipiem lub Kalwarią Zebrzydowską), Gdańsk (zazwyczaj łączony z Malborkiem), Poznań, Wrocław (najczęściej w połączeniu z Bolesławcem), Zakopane, Jawor i/lub Świdnica oraz Toruń.

Według niektórych opinii ponad połowa Japończyków deklaruje niewielką wiedzę o Polsce. Polska kojarzona jest w Japonii przede wszystkim z miejscami i wydarzeniami historycznymi. Japończycy ucząc się w szkole historii, dowiadują się o Polsce w kontekście rozbiorów, II wojny światowej (zniszczenia wojenne i holocaust) oraz komunizmu. Ten tragiczny i smutny obraz utrwalany jest często przez media i branżę turystyczną w obu krajach, co bardzo niekorzystnie wpływa na sposób postrzegania Polski jako destynacji turystycznej. Stąd jednym z najczęściej odwiedzanych przez japońskich turystów miejsc w Polsce pozostaje „Auschwitz”. Innymi powszechnymi skojarzeniami z Polską są zabytkowe miasta, muzyka (Chopin), piękna przyroda, a także bardzo interesujący Japończyków folklor. Najczęściej wybieranym celem podróży do Polski jest turystyka i wypoczynek, w dalszej kolejności znalazły się: odwiedziny krewnych i znajomych, wydarzenia sportowe i kulturalne oraz inne, w tym podróże służbowe. Japończycy najchętniej chcą w Polsce zwiedzać zabytkowe miasta oraz podziwiać piękno przyrody. Stosunkowo dużym zainteresowaniem, choć nie mającym dotychczas odzwierciedlenia w praktyce, cieszą się także pobyty w kurortach nad Bałtykiem oraz nad jeziorami. Na dalszych miejscach znalazły się agroturystyka, trekking, camping i sporty zimowe. Japończycy generalnie preferują wyjazdy zorganizowane i chętnie korzystają z usług biur podróży. Planując podróż zagraniczną, ponad połowa udaje się do biura podróży, 1/4 korzysta ze strony internetowej biura podróży i taka sama część radzi sobie samodzielnie, nie korzystając z pośrednictwa. Większość turystów z Japonii planuje pobyt w Polsce na niecały tydzień. Pobyty krótsze dotyczą głównie wycieczek, w których Polska łączona jest z innymi krajami, najczęściej z Czechami, Niemcami, krajami bałtyckimi i nieco rzadziej ze Słowacją.

7) NIEMCY

a) Trendy

  • 69% wszystkich podróży trwających co najmniej 5 dni to wyjazdy zagraniczne, a 31% to podróże krajowe.

  • Wydatki na podróże zagraniczne trwające co najmniej 5 dni to 63,3 mld euro, a wydatki na podróże krótkie to 20,1 mld euro.

  • Najchętniej odwiedzanymi przez Niemców destynacjami urlopowymi w kategorii wyjazdów trwających co najmniej 5 dni pozostają od lat są Hiszpania i Włochy. Polska znajduje się na siódmym miejscu.

  • Niemcy odbywają ok. 53 mln głównych podróży urlopowych trwających więcej niż 5 dni, oraz ok. 16 mln podróży drugich i następnych. 2/3 tych wyjazdów to podróże zagraniczne. Tylko 34% podróży kupują przez biura podróży, 66% organizują samodzielnie.

  • Głównym środkiem lokomocji przy wyjazdach urlopowych jest samochód, w następnej kolejności samolot, autokar i kolej. 46% podróżujących nocuje w hotelach, 24% w domkach letniskowych, a 7% na campingach.

  • Motywy podróży: odpoczynek, odprężenie i regeneracja organizmu. Stabilne są też formy wypoczynku: przede wszystkim plaża i kąpieliska, wakacje rodzinne, odwiedziny u rodziny i znajomych, przygoda lub wypoczynek na łonie natury. Na dalszych pozycjach znajduje się turystyka aktywna, zwiedzanie, turystyka objazdowa, i zdrowotna.

  • Można zaobserwować wzrost zainteresowania krótkimi wyjazdami urlopowymi. Nadal ważną rolę odgrywa urlop rodzinny z dziećmi. Wzrasta też liczba podróży służbowych, turystyka objazdowa i zwiedzanie miast.

  • Ponad połowa populacji przyznaje, że podczas planowania podróży korzysta z internetu.

b)Turystyka z Niemiec do Polski

  • Polska znajduje się na siódmej pozycji w rankingu krajów urlopowych najchętniej odwiedzanych przez obywateli Niemiec.

  • Polska jest na liście TopTen najbardziej ulubionych celów krótkich podróży zagranicznych i zajmuje na niej 9 pozycję.

  • Polska od lat zajmuje trzecią pozycję (po Włoszech i Austrii) na liście najważniejszych destynacji urlopowych niemieckiej turystyki autokarowej.

  • W związku z rosnącym popytem na wyjazdy autokarowe do Polski niemieckie biura podróży autokarowych poszerzają swoją ofertę.

  • Polska znajduje się na szóstym miejscu (po Bułgarii, Rumunii, Węgrzech, Meksyku i Czechach) w rankingu najbardziej korzystnych zagranicznych destynacji urlopowych pod względem siły nabywczej euro. Pod względem wielkości wydatków poniesionych w czasie podróży zagranicznych Polska znajduje się na 10 miejscu pośród destynacji urlopowych Niemców.

  • Najczęściej odwiedzane Polskie miasta to Gdańsk, Wrocław, Kraków, Warszawa, Poznań i Szczecin.

  • Niemcy korzystają też z turystyki campingowej i caravaningowej. Regiony które odwiedzają w ten sposób to: Morze Bałtyckie, Mazury i góry. Wielu z nich odbywa po Polsce podróże objazdowe, chcąc bardziej dokładnie poznać nasz kraj.

  • Brak dużego zainteresowania ofertą uzdrowiskową, SPA oraz turystyką medyczną. Zainteresowanie tą formą wypoczynku raczej spada.

  • Dużą grupę turystów stanowią osoby które odwiedziły już Polskę.

  • Przeważająca grupa osób korzystających z pomocy biur podróży to osoby w wieku średnim lub starsze. Młodzież korzysta bardzo chętnie z informacji online.

  • Turystyka aktywna z pominięciem turystyki ekstremalnej cieszy się raczej umiarkowanym powodzeniem. Najczęstsze zapytania w biurach podróży dotyczą szlaków i dróg rowerowych, zauważalny jest spadek zainteresowania turystyką wodną (kajaki).

  • Najwięcej zainteresowanych osób podróżami do Polski pochodzi z następujących regionów: Turyngia, Dolna Saksonia, Nadrenia Północna-Westfalia, Badenia-Wirtembergia i Hesja. Wśród niemieckich miast prym wiodą Hamburg, Berlin, Kolonia, Frankfurt/ Menem i Brema.

8) ROSJA

a) Trendy

  • Rynek rosyjski stale się zmienia, mamy do czynienia z nowymi zjawiskami. Na skutek kryzysu w krajach arabskich, z których Egipt był dotychczasowym liderem wyjazdów Rosjan, przemieszczają się duże ilości turystów do innych, zbliżonych cenowo destynacji. Dotychczas krajami, które najwięcej zyskały na kryzysie w krajach arabskich były Grecja, Hiszpania. Należy przypuszczać, że rozpocznie się „wojna” pomiędzy destynacjami, chcącymi przejąć dotychczasowy ruch do krajów takich jak Egipt, Tunezja, a możliwe że i z Maroka i Turcji. Polska ma tu pewnie nieduże szanse, ponieważ niestety nie jesteśmy kierunkiem plażowym z ciepłym morzem.

  • Zniknął praktycznie dumping cenowy, dość częsty wcześniej, który doprowadził do upadku kilku poważnych touroperatorów.

  • Rosjanie zapożyczają się na wyjazdy, szacunkowe dane na temat kredytów branych przez klientów na wyjazdy turystyczne to między 150 – 300 mld rubli. To nowe zjawisko, wskazujące na wagę urlopu.

  • Rośnie rynek indywidualnych wyjazdów. Przyczyny: bardziej przyjazna polityka wizowa, więcej osób dostaje wizy długoterminowe. To zapewne jest głównym powodem dynamicznego wzrostu rynku rezerwacji on-line.

  • Jednak dalej 80% Rosjan chce rezerwować swoje wyjazdy w biurze podroży. Tylko 15 % Rosjan w swoim życiu wyjeżdża za granice.

  • Tylko 17% posiada paszport zagraniczny (nie ma żadnych ograniczeń, każdy kto chce dostaje paszport).

  • Popularnymi zagranicznymi kierunkami wyjazdów były Turcja, Chiny, Egipt, Tajlandia, Finlandia. Izrael i Brazylia, gdy zniosły wizy, odnotowano znaczący przyrost wyjazdów.

  • Polska po raz pierwszy znalazła się w Top 10 najpopularniejszych destynacji wypoczynkowych w roku 2012.

  • Przy wyjazdach wypoczynkowych 25% rosyjskich turystów wybiera hotele *****, kolejnych 20% ****, zdecydowanie wzrasta znaczenie hoteli wysokiej kategorii.

  • Rosjanie kupują wycieczki bardzo późno. 80% wyjazdów jest sprzedawanych w ostatnich czterech tygodniach przed wyjazdem.

  • 72% rosyjskich turystów płaci za swoje wakacje gotówką.

  • Rosjanie preferują ciepły klimat z najlepszymi plażami, korzystają z spa, kupują dużo wycieczek lokalnych. Zwiększenie oferty wycieczek lokalnych w miastach, przy pobytach wypoczynkowych jest prostym sposobem na zwiększenie wpływów przez polskich organizatorów pobytów Rosjan.

  • Wyjazd na wakacje nie jest już luksusem, jest podstawowym elementem stylu życia, symbolem statusu.

  • Rosnąca klasa średnia jest żądna podróży. Wyjeżdżają dwa, trzy razy w roku, mają większą skłonność do wydatków. Znacząco wzrosły średnie wydatki odnotowane w Polsce, również wydatki jednodniowych odwiedzających rosną znacząco.

    b) Wyjazdy do Polski

  • Turystyka zorganizowana adresowana do klienta rosyjskiego jadącego do Polski znajduje się w fazie początkowej, jeśli porównywać z takimi krajami jak Czechy lub Węgry. Brak do tej pory ciekawej oferty turystyki grupowej ze strony polskich touroperatorów (brak gotowego produktu pakiet + przelot) i w związku z tym znikome jest zainteresowanie polskim rynkiem dużych rosyjskich firm, jakie są dystrybutorami produktu turystycznego w regionach.

  • Nie mieliśmy długo bezpośrednich lotów do Krakowa, głównego turystycznego miasta Polski dla Rosjan.

  • Obserwuje się jednak i pozytywne tendencje w turystyce zorganizowanej. Dodatkowe połączenia lotnicze do Krakowa, spowodowały pojawienie się większej ilości programów. Oprócz grup tranzytowych przez Polskę (jeden, maksymalnie 2 noclegi w Polsce) coraz więcej mamy imprez turystycznych grupowych (3, 5, 7 noclegów w całym kraju) tylko w Polsce.

  • Pojawiły się nowe trendy, w zimę turysta z Rosji nie tylko odwiedza Zakopane, Dolinę Kłodzką, Jeleniogórską, ale zauważyć można coraz większe jest zainteresowanie objazdówkami po Polsce.

  • Coraz więcej turystów rezerwuje pobyty w górach samodzielnie, nie zwracając się do firm turystycznych, z każdym rokiem liczba ta rośnie (dużo osób ma wizy, łatwo jest rezerwować).

9) STANY ZJEDNOCZONE AMERYKI PÓŁNOCNEJ I KANADA

a) Trendy USA:

  • Jest to w dalszym ciągu największy na świecie rynek turystyki zamorskiej, stanowiący przedmiot szczególnego pożądania wszystkich krajów świata.

  • Pięć krajów najczęściej odwiedzanych przez amerykańskich podróżnych to: Meksyk (20,1 milionów), Kanada (11.6 milionów), Wielka Brytania (2.4 miliony), Włochy (1.7 miliona).

  • Wśród wszystkich krajów notujących najwyższe wzrosty przyjazdów podróżnych amerykańskich US Department of Commerce wymienia Polskę. Inne wymienione kraje to UK, Francja, Hiszpania, Indie, Aruba, Szwajcaria, Filipiny, Turcja.

  • Amerykanie wydają ok. 79 miliardów dolarów na przeloty zagranicznymi liniami. Pięć krajów, w których Amerykanie wydają najwięcej pieniędzy to tradycyjnie Meksyk (9.3 miliardów), Wielka Brytania (8.7 miliardów), Kanada (7.7 miliardów), Niemcy (5.6 miliardów), Japonia (5 miliardów).

  • Amerykańscy podróżni zamorscy wyróżniają się między innymi tym, że: ok. 27% podróżnych pochodzi ze Środkowo Atlantyckich stanów (Nowy Jork, New Jersey i Pensylwania), 23% z Południowo Atlantyckich stanów i 13% ze stanów Zachodniego Wybrzeża.

  • Najczęstsze miejsca rozpoczęcia podróży: Nowy Jork, Miami, Atlanta, Newark, Los Angeles, Chicago. Łącznie z tych lotnisk odleciało 60% podróżnych zamorskich.

  • Czas podjęcia decyzji o podróży wynosi średnio 95 dni, a czas na rezerwację biletu ok. 63 dni przed rozpoczęciem podróży.

  • Internet jest dominującym narzędziem do uzyskiwania informacji, a także coraz powszechniejszym narzędziem rezerwacyjnym przekraczając o 11% ilość prostych rezerwacji dokonywanych przez agentów podróży.

  • Podstawowym celem podróżowania jest w dalszym ciągu wypoczynek i zwiedzanie.

  • Średni czas trwania podróży zamorskiej wynosi 19 dni.

  • Podróżowanie pomiędzy miastami jest najbardziej popularne za pomocą transportu lotniczego (33%), kolejowego (16%) i autobusowego (14%),. W miastach są to taksówki (41%), metro/tramwaj/autobus (18%), samochody prywatne (29%) i wypożyczone samochody (16%).

  • Najważniejsze zajęcia wykonywane w czasie podróży turystycznych to poza uciechami kulinarnymi i zakupami, zwiedzania miejsc i obiektów dziedzictwa historycznego, odwiedzanie miasteczek i wsi, zwiedzanie miast oraz wycieczki w teren.

  • Amerykanin wydaje średnio na jedną podróż zamorską 2870 dolarów. Średni koszt biletu lotniczego wynosi 1433 dolary, a średnie wydatki podróżnego zamorskiego za granicą wynoszą 1419 dolarów.

  • Średni wiek podróżujących mężczyzn too 45.9 lat, a kobiet 44.2 lata.

b) Trendy Kanada:

  • Dominującym kierunkiem wyjazdów są wyjazdy do Stanów Zjednoczonych oraz na „ciepłe” wakacje, przede wszystkim w rejon Karaibów – łącznie ponad 70% wszystkich wyjazdów zagranicznych.

  • Do Europy wyjeżdżają jakieś 4 mln. turystów, tj. 61% wszystkich uczestników wyjazdów zamorskich, a

  • ich średnia pobytu wynosi 19.5 dnia.

  • W wyjazdach do Europy dominują mieszkańcy Ontario, a następnie Quebec, British Columbia i Alberta.

  • Na wydatki związane z jedną podróżą do Europy wydają średnio 2500 euro.

  • Najważniejsze deklarowane aktywności w czasie podróży: zwiedzania miejsc historycznych i atrakcji przyrodniczych, muzea i galerie, zakupy i dobre jedzenie.

  • Tendencje w amerykańskiej turystyce wyjazdowej charakteryzują się następującymi cechami wynikającymi z wewnętrznej i międzynarodowej sytuacji gospodarczej i politycznej: średni czas planowania wyjazdów turystycznych i dokonywania rezerwacji wydłużył się; zwiększona potrzeba podróżowania, większość Amerykanów deklarowała konieczność wzięcia co najmniej tygodniowego urlopu wypoczynkowego, stwierdzając, że wymaga tego ich styl życia i pasja do podróżowania, do której są przyzwyczajeni; wydłużenie czasu trwania o jeden dzień; wzrost kosztów podróży; turystyka morska najbardziej stabilnym segmentem turystyki; wzrost taryf lotniczych do Europy.

c) Wyjazdy do Polski

Wyjazdy do Polski koncentrują się tradycyjnie na Polsce jako takiej, Warszawie i Krakowie z Małopolską. Inne kierunki to: Gdańsk, Wrocław i Dolny Śląsk, a także Podlasie i Podkarpacie. Tematyka podróży to przede wszystkim kultura, religia (miejsca pielgrzymek i związane z Janem Pawłem II), kultura i dziedzictwo żydowskie oraz uzdrowiska.

10 ) UKRAINA

a) Trendy:

  • Lato Ukraińcy spędzają przeważnie w kurortach Turcji, Grecji, Hiszpanii, Czarnogóry i Chorwacji. Średnie wydatki na wakacje raczej się zmniejszyły.

  • Zimowy wypoczynek dzieli się na Ukrainie na nisko i wysokobudżetowy. Do pierwszej grupy zaliczana jest Bułgaria, Słowacja, Polska i – tutaj pewna niespodzianka – Austria. Do krajów, w których cena jest na wyższym poziomie zalicza się Włochy, Francję i Szwajcarię. Austria pragnie być postrzegana, jako miejsce dla bardziej wymagających narciarzy, ceniących serwis rodzinnych austriackich hoteli, w których stosunek jakości do ceny jest najlepszy.

  • Obserwuje się znaczący spadek podróży służbowych i drastyczny spadek tzw. zorganizowanej turystyki, przy jednoczesnym dużym wzroście podróży indywidualnych.

b) Wyjazdy do Polski:

  • Wyjazdami do Polski zajmują się przede wszystkim firmy niewielkie, nie posiadające wcale, lub posiadające niewielu agentów, zaś próby wprowadzenia polskiej oferty turystycznej do sieci znaczących, największych touroperatorów dotychczas się nie powiodły.

  • Najpopularniejsze połączenie lotnicze do Polski – z Kijowa do Katowic, obsługują tanie linie

  • lotnicze WizzAir Ukraine. Taki przelot jest dość atrakcyjny dla ukraińskich turystów, gdyż pozwala na szybkie i tanie dotarcie do bardzo popularnej turystycznie Małopolski. Pyrzowice stanowią też bardzo ważny punkt przesiadkowy na bardzo liczne połączenia kompanii WizzAir.

  • Między Polską a Ukrainą istnieją też dosyć liczne połączenia kolejowe.

  • Jak już wspomniano, polski produkt turystyczny dostępny na rynku ukraińskim jest mało urozmaicony. Przeważają oferty podróży do Krakowa i Wieliczki oraz wyjazdy narciarskie w

  • okresie świąteczno-noworocznym.

  • Powodzeniem cieszą się też wycieczki autokarowe, przeważnie do kilku krajów, gdzie na Polskę przypada jeden, lub najwyżej dwa dni.

11) WĘGRY

a) Trendy:

  • Najpopularniejsze cele Austria, Słowacja, Rumunia, Ukraina.

  • Na dłuższy pobyt najwięcej osób wyjechało do Austrii, ale i zwiększyła się ilość wyjeżdżających do Niemiec.

  • Turyści wyjeżdżający samolotem odwiedzają przede wszystkim kraje Europejskie (na pierwszym miejscu są Niemcy).

  • Wydatki turystów z Węgier za granicą wynoszą 409 mld Ft. Nocleg + gastronomia – więcej niż 50% wszystkich wydatków. Kultura ok 15% wszystkich wydatków.

  • Turyści węgierscy coraz częściej rezerwują noclegi przez Internet. Zwykle są to noclegi tańsze. Węgrzy poza noclegiem i gastronomią najwięcej wydają na kulturę.

  • Najpopularniejszym środkiem podróży turystów w średnim wieku jest samochód, a młodych, oraz seniorów autobus, to też istotnym czynnikiem stanowiącym o wyborze kierunku wyjazdu jest odległość i ceny paliwa.

  • Coraz popularniejsze są podróże pielgrzymkowe – są to organizowane przez księży na bazie tanich obiektów noclegowych – domów pielgrzyma, oraz hostele.

  • Węgrzy bardzo często wyjeżdżają na długie weekendy.

  • Na Węgrzech nie ma wysokich gór, a Węgrzy bardzo lubią sporty zimowe, dlatego zimą wyjeżdżają na tygodniowy urlop narciarski. Każda szkoła zabezpieczy uczniom taką możliwość, ale nie ma wspólnych terminów zimowych ferii dlatego w różnych terminach wyjeżdżają na te pobyty, mogą wybrać tańsze okresy. Najpopularniejszymi krajami pod tym względem są Austria, oraz Francja – jednak ze względu na wysoki koszt paliwa często rezygnują z Francji i szukają bliższych, tańszych możliwości, np. Polskę-szczególnie rodziny.

  • Węgrzy na dłuższy pobyt przede wszystkim w celach turystycznych jeżdżą (88,2% wyjeżdżających)a z nich 79,36% na wypoczynek oraz na zwiedzanie zabytkowych miast. Wydatki jednego turysty na cały pobyt wynoszą ok. 280 Euro, to jest ok. 48 Euro/dzień.

b) Turystyka wyjazdowa do Polski

  • Niestety Węgrynie prowadzą statystyki wyjazdowej ani według krajów ani nawet wg. Przejść granicznych. Trudno jest ustalić konkretnych ilości wyjeżdżających.

  • Z powyższych informacji wynika że Węgrzy w sezonie zimowym, oraz letnim jeżdżą najchętniej na urlop na wypoczynek w górach, i wtedy nocują często w takich obiektach gdzie nie są meldowani to też utrudnia ustalenia ich ilości.

  • Dużym zainteresowaniem Węgrów cieszy się turystyka pielgrzymkowa w Polsce – zwłaszcza do Częstochowy, świętego Krzyża czy Kalwarii Zebrzydowskiej. Te wyjazdy tak jak i zorganizowane objazdy przez touroperatorów są krótkie, 3-5 dniowe.

  • Najpopularniejszym środkiem transportu jednak wyjeżdżających indywidualnie do Polski pozostaje samochód, a grupowo autokar. Dlatego też najczęściej odwiedzane tereny są regiony południowe.

  • Najpopularniejszym celem wyjazdów Węgrów jest Małopolska, coraz chętniej odwiedzany jest Śląsk oraz Dolny Śląsk.

  • Coraz bardziej się interesują młodzi Węgrzy z objazdami po prawie przez cały kraj w tym zwiedzaniem regionu Mazur, oraz tereny nadbałtyckie, nawet Białowieża.

  • Turyści węgierscy są bardzo gościnnie przyjmowani w Polsce i to doceniają.

  • Węgrzy przede wszystkim są zainteresowani zabytkami, miastami, oraz z piękną przyrodą.

  • Wyjazdami do Polski przede wszystkim są zainteresowani ludzie w średnim wieku.

12) WIELKA BRYTANIA

a) Trendy:

  • Brytyjski rynek wyjazdów turystycznych wydaje się być dość odporny na kryzysy. Wakacje są ostatnie w kolejności gdy rodziny decydują się na dokonanie cięć w budżecie domowym. Brytyjczycy wolą oszczędzać na jedzeniu czy remoncie domu niż na wyjazdach wakacyjnych. Jeden na pięciu konsumentów traktuje urlop zagraniczny jako swoistą konieczność życiową, z której nie da się zrezygnować.

  • Kryzys finansowy skłania konsumentów do szukania ofert turystycznych, które cechuje dobry stosunek jakości do ceny. 71% konsumentów brytyjskich stwierdza, że nie najniższa cena, ale lepsza jakość za niższą cenę jest najważniejszym kryterium oceny oferty turystycznej. Tylko połowa konsumentów uważa, że cena w ogóle jest istotna, a zdecydowana większość umieszcza ją na samym końcu listy dziesięciu najważniejszych wskaźników, którymi należy kierować się przy wyborze oferty. To sugeruje, że Brytyjczycy wiedzą dokładnie czego chcą i są wymagającym klientem.

  • Ubezpieczenie wydatków na wyjazdy turystyczne jest dla Brytyjczyków sprawą priorytetową. Wydarzenia, takie jak chmura pyłu z Islandii, czy ogólna niepewność jutra na tle kryzysu gospodarczego spowodowały, że konsumenci są bardziej ostrożni niż zwykle.

  • Wydatki na turystykę zagraniczną stale rosną.

  • Rośnie liczba wyjazdów biznesowych i liczba odwiedzin u rodziny i znajomych.

b) Wyjazdy do Polski

  • Zdecydowanie dominuje zainteresowanie wyjazdami do Małopolski i na Mazowsze. Na wysokim poziomie utrzymuje się zainteresowanie turystyką w regionie Pomorskim, Wielkopolskim oraz Dolnośląskim. Zauważalny jest też wzrost w rejonie woj. Podlaskiego, Lubelskiego oraz Kujawsko – Pomorskiego.

  • Największa liczba wycieczek dotyczy produktów związanych z city breaks, zwłaszcza w Krakowie Gdańsku, Wrocławiu, Poznaniu oraz Warszawie. Znaczna liczba odwiedzin jest też związana z wyjazdami do muzeów holocaustu. Rośnie liczba zainteresowanych turystyką aktywną, na łonie natury oraz Spa & Wellness.

13) WŁOCHY

a) Trendy:

  • Państwa Unii Europejskiej, które cieszą się największą popularnością wśród Włochów to: Francja, Słowenia, Austria, Niemcy oraz Hiszpania. Wśród państw spoza Unii Europejskiej, dużą popularnością cieszy się Szwajcaria. Stany Zjednoczone zanotowały spadek liczby podróżujących z Italii, jednak wzrosła liczba podróżujących do Chin.

  • Turystyka wyjazdowa we Włoszech jest zdominowana przez turystkę wewnętrzną.

  • Pracujący Włosi mają do dyspozycji bardzo dużo dni wolnych, jednak możliwość wyjazdów nie jest dla nich taka oczywista. Zdecydowana większość Włochów planuj spędzić wakacje w okresie letnim (lipiec-sierpień), z czego aż 44,7% wyjeżdża w sierpniu.

  • Mieszkańcy Italii coraz chętniej wyjeżdżają na pola namiotowe, campingi oraz odwiedzają ośrodki agroturystyczne.

  • Włosi, w dobie kryzysu, oszczędzają, co przekłada się na niższe wydatki podczas podróży.

  • Jedną z głównych przyczyn, dla których Włosi decydują się spędzić urlop w kraju niż za granicą, jest nieznajomość języków obcych. Znaczna grupa potencjalnych turystów obawia się, że ich nieznajomość języków obcych, także tych najbardziej popularnych tj. angielski, niemiecki, francuski, spowoduje, że nie będą w stanie swobodnie poruszać się w obcym kraju czy załatwić podstawowych spraw związanych z pobytem. Ta grupa osób decyduje się na wycieczki zagraniczne zorganizowane przez biuro podróży z przewodnikiem mówiącym w ich języku.

  • Z drugiej strony, problem stanowi niedostateczna znajomość geografii, która powoduje, że Włosi wybierają najbardziej znane miejsca wakacyjne, a nie wykazują zainteresowania mniej popularnymi kierunkami. Z tego względu również Włosi decydują się na wakacje we własnym kraju.

  • Włosi w podejmowaniu decyzji dotyczących celu wakacji sugerują się przede wszystkimi opinią znajomych oraz rodziny, jednak coraz większą rolę odgrywają media, w szczególności Internet.

  • Charakterystyczne dla włoskich turystów jest duże przywiązanie do miejsc, które już wcześniej odwiedzili i dobrze je znają. Chętnie wracają do miejsc, które zapewniły im udany wypoczynek i spełniały ich wymagania. Istotną rolę odgrywa jakość jedzenia oraz dostęp do morza.

  • Włosi preferują podróże samochodem, bardziej niż pociągiem czy samolotem, 91% wybiera samochód jako wakacyjny środek transportu, dzięki któremu mogą się przemieszczać szybko, wygodnie i w każde miejsce.

b) Polska w kontekście turystyki wyjazdowej z Włoch:

Zainteresowanie polską wzrosło w kontekście Euro 2012.

  • Po roku 2012 pojawiło się dużo nowych zapytań o zróżnicowanej tematyce: wędkarstwo, szlaki rowerowe, szlaki wodne, kiermasze bożonarodzeniowe czy wydarzenia muzyczne.

  • Pojawiają się coraz częstsze zapytania podróżujących motocyklami i rowerami o trasy motorowe i rowerowe oraz agroturystykę w Polsce.

  • Osoby wybierające wakacje w Polsce wykazują coraz lepszą znajomość naszego kraju, zapytania wycieczkowe dotyczą pogłębienia wiedzy na temat miast, regionów i konkretnych tematów. Dotyczy to głównie pobytów dłuższych ( powyżej 5 dni).

  • Zwiększona ilość połączeń lotniczych ze stolicą spowodowała większe zainteresowanie Warszawą jako docelowym miejscem podróży.

  • Obniżył się też średni wiek osób wyjeżdżających do Polski, przedział wiekowy stanowili ludzie w wieku od 30 do 50 lat.

  • Tematem wiodącym są nadal miejsca związane z kultem, a więc wyjazdy pielgrzymkowe do Krakowa i Częstochowy, Łagiewnik, Kalwarii Zebrzydowskiej i Lichenia.

  • Wzrasta liczba osób, które wybierają dłuższy pobyt w Polsce niż tylko wyjazd weekendowy. Osoby te, są w szczególności zainteresowane infrastrukturą drogową.

Ocena

Turystyczne rynki zagraniczne – wybrane kraje, analiza i trendy

czas czytania: 32 min
0