W dzisiejszych czasach kiedy podróżowanie staje się coraz to prostszą sprawą, słyszy się, że samolotem w szybkim tempie można dolecieć do innego miasta, ale jak sprawa prezentuje się z osobami niepełnosprawnymi? Oto jest pytanie. Oczywistą sprawą powinno być, że tak samo jak osoby pełnosprawne, to niepełnosprawne również powinny mieć łatwy dostęp do samolotów. Jak to wygląda w praktyce?

Przeloty samolotowe wyglądają tak, że w większości z nich oferowana jest specjalna pomoc. W jej zakres wchodzi wsiadanie i wysiadanie z samolotu, lokowanie bagażu, pomoc w dotarciu do bramek i co najważniejsze dla osób poruszających się wózkiem podstawienie takiego. W sytuacji kiedy osoba z niepełnosprawnością leci sama, powinna sama wykonywać poszczególne czynności, jak korzystanie z toalet, spożywanie posiłków, ewentualnie gdy potrzeba aplikowanie leków, itp. W sytuacji gdy nie jest w stanie sobie z tym poradzić, wtedy zobowiązana jest zabrać ze sobą opiekuna, który musi mieć ukończone 16 lat oraz być w pełni sprawny. Podobna sytuacja dzieje się w przypadku osób po operacjach, które ponadto powinny posiadać zaświadczenie, że po przebytej operacji nie ma przeciwwskazań do przelotów.

Jak wygląda dalej sprawa z osobami niepełnosprawnymi? No więc, osoby kupujące bilet powinny poinformować obsługę, że poruszają się za pomocą wózka inwalidzkiego, aby personel mógł się odpowiednio przygotować do profesjonalnej obsługi takiego podróżującego. Po przybyciu na lotnisko istnieje możliwość skorzystania z pomocy asystenta jeszcze przed odprawą. Osoba niepełnosprawna powinna przyjechać wcześniej na odprawę, a po niej powinna stanąć w wyznaczonym miejscu. Bagaże wraz z wózkiem są odprawiane wcześniej przed wejściem na pokład. Wszystko przenoszone jest do luki bagażowej. Według przepisów wózek oraz inne sprzęty umożliwiające poruszanie się są oddawane po przylocie jako pierwsze w kolejności w tempie błyskawicznym oraz jak najbliższym miejscu przy samolocie. Trzeba podkreślić, że od odprawy biletowej osoby niepełnosprawne są obsługiwane jako pierwsze. Osoba, która jest przygotowana do współpracy z ON powinna wiedzieć dużo wcześniej, że taki podróżujący pojawi się. Jak wcześniej wspomniałam takie informacje powinny być podane przy kupnie bądź rezerwacji biletu. Personel pomaga przemieszczać się osobie niepełnosprawnej na terenie samego lotniska i terminalu, jak też przy wchodzeniu i wychodzeniu z pokładu. Istotą jest, że podczas odprawy ważne jest, aby poinformować obsługę, że wózek powinien czekać na osobę przy wysiadaniu z samolotu. Następnie po oddaniu bagażu osoba niepełnosprawna udaje się do bramek w celu prześwietlenia, w takiej sytuacji cały czas z osobą może być asystent. Zanim osoba niepełnosprawna znajdzie się w samolocie, to dwie osoby z pomocy lotniskowej pojawiają się z wózkiem, który służy do wprowadzania na pokład samolotu. Osoba na tym wózku wchodzi jako pierwsza na pokład i siada na specjalnie dla niej przygotowane miejsce.

Tak czy inaczej istnieją ogólnie dwa sposoby dostania się do samolotu. Pierwszy to przez rękaw, który jest bezpośrednio połączony z wejściem do samolotu, drugim wejściem jest bezpośrednie z płyty lotniska, gdzie podjeżdża się autobusem, który wyposażony jest w windę. Osoba niepełnosprawna podjeżdża windą na wysokość wejścia samolotu. Ciekawostką jest to, że przy długich podróżach na pokładzie samolotu znajduje się specjalistyczny wózek elektryczny, który umożliwia łatwe dotarcie do toalety.

Po wylądowaniu na miejscu, osoba niepełnosprawna tym razem wychodzi jako ostatnia. Osoby z personelu przychodzą ze specjalistycznym wózkiem, na którym podróżujący opuszcza pokład. Sytuacja wygląda podobnie. Na lotnisku pojawia się wózek wraz z asystentem (jak ON go potrzebuje). Na terminalu taką osobę pomagającą można mieć cały czas przy sobie.

Całkowicie inaczej przedstawia się sytuacja osób poruszających się na wózkach elektrycznych. Dla nich istnieją dodatkowe przepisy. Oznacza to, że ten wózek ze względu na akumulator jest przewożony jako materiał niebezpieczny, a więc podlega wszelkim przepisom dotyczącym materiałów niebezpiecznych. W takiej sytuacji jeśli ON nie jest na tyle sprawna, żeby samej sobie poradzić, to wymagane jest, aby z nią podróżowała osoba towarzysząca. Oczywiście jak przy zwykłym wózku przy rezerwacji biletów należy poinformować załogę, że podróżujący porusza się na wózku elektrycznym.

Jak się mają przeloty samolotami do osób niewidomych, które chcą podróżować z psem przewodnikiem? Sprawa jak się okazuje nie jest trudna, ponieważ jeżeli pies posiada wszelką dokumentację, to powinien być wpuszczony na pokład samolotu bez dodatkowych opłat. Naturalnie jak przy osobach na wózku, to podobnie osoby posiadające psy powinny poinformować personel o tym przy rezerwacji czy też kupnie biletów. Mówi się, że psy-przewodniki oraz służbowe nie podlegają przepisom, ale zdarza się, że takie mogą być zobowiązane prawami kwarantanny danego kraju i służby graniczne mogą stwarzać problem. Dobrze jest zdobyć wszelkie informacje przy rezerwacji biletów czy w kraju do którego się wybieramy nie będzie problemów z psem-przewodnikiem.

Podróż samolotem jest doskonałym rozwiązaniem w szybkim i komfortowym podróżowaniu. Trzeba jednak pamiętać, że w celu uzyskania istotnych informacji dobrze jest skontaktować się z Telefonicznym Centrum Obsługi wybranych przez nas linii lotniczych. Takim sposobem osoba z niepełnosprawnością uzyska wyczerpujące odpowiedzi.

Ocena

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *